indonéz csirke


fotó: Marcsella (látszik...)

Most, hogy túl vagyok a múlt heti mogyoró-mérgezésen, képes vagyok újra visszaemlékezni a múlt heti vacsorára rosszullét nélkül, amikor is kedves barátaimnak, ex kollégáknak „dobtam össze” kis apróságot, úgy 8 főre. 
Nehéz volt a menü összeállítása, mivel soha nem főztem még 2-3 főnél többre, és ilyen sokan nem is tudunk egyszerre az étkező asztal mellé préselődni, valamint vega lehetőségről is kellett gondoskodnom. Egy egyszerűbb ételt választottam, indonéz csirkét készítettem, a vega változathoz külön készítettem egy kis szószt. Az volt az ötletem, hogy kínai ételdobozban (ITT találtam) szervírozom evőpálcával, csak sajnos a doboz beszerzése lehetetlen küldetésnek bizonyult, így tálkákban szolgáltam fel a főételt. A desszert narancsos, gyömbéres torta volt, amiről megállapítottam, hogy ez a kedvenc édességem, ultrabrutálmega finom!

Indonéz csirke 
Már nem is emlékszem, hol találtam a receptet, az biztos, hogy Stahl-tól származik, de az interneten számos variációja megtalálható. Ezer éve nyomtattam ki a receptet, így sajnos nem tudom megmondani, melyik könyvében található. 
Hozzávaló:
60 dkg csirkemellfilé
3 evőkanál olaj
5 dkg vaj
Páchoz:
4 evőkanál szójaszósz (Kísérletezni kell, hogy kinek melyik ízlik. Én a sötétet kedvelem jobban, és ezt szokás leginkább főzéshez használni. A világosabb sósabb, és számomra van vmi fura mellékíze. Ezen kívül különbség van a kínai és a japán szójaszósz között is. A kínai sötétbarna színű és sűrű, míg a japán feketés, hígabb.)
2 evőkanál rizsbor (mirin) (Jól kiegészítik egymást a szójaszósszal. Helyettesíthető 1 ek száraz fehérbor, 1 ek víz és ½ ek méz keverékével)
Mogyorós szószhoz
1 nagy csokor újhagyma
1 db 5 cm-es friss gyömbér (simán lehet duplázni, akár triplázni :))
3 gerezd fokhagyma
2 friss, piros chilipaprika
1 zöldcitrom
15 dkg pirított, sós mogyoró
½ dl olaj
2 evőkanál szójaszósz
1 evőkanál méz
1 dl víz
1 csokor friss korianderzöld 

A húst ujjnyi csíkokra vágjuk. A páchoz a szójaszószt összekeverjük a rizsborral, összeforgatjuk a húscsíkokkal, és a pácolt húst félretesszük. Nem kell órákig pácolódnia, elég addig, amíg előkészülünk, és a sütésre kerül sor.

A mogyorós szószhoz az újhagyma fehér részét apróra vágjuk. A gyömbért meghámozzuk, finomra reszeljük. A fokhagymát megpucoljuk, összezúzzuk. A chiliparikát kimagozzuk, az üres paprikahéjat vékony felszeleteljük. A zöldcitrom levét kifacsarjuk, átszűrjük. 

Egy serpenyőben mérsékelt tűzön, kevergetve megfonnyasztjuk az olajon az újhagymát 5 perc alatt. Hozzáadjuk a gyömbért, a fokhagymát és a chilit, és ezekkel együtt is kevergetjük még a hagymát 2-3 percig. Ekkor hozzászórjuk a mogyorót, jár neki 1 perces kevergetés, majd az egészet lehúzzuk a tűzről, és összeturmixoljuk a zöldcitromlével, a szójaszósszal, a mézzel, a vízzel. A szósz készen van. Attól függően, hogy milyen állagúra sikerült, lehet hígítani vízzel, vagy további szójaszósz hozzáadásával. 

A csirkecsíkok sütéséhez összeolvasztjuk az olaj és a vajat a serpenyőben, majd a vaj-olaj keveréket nagy lángon megforrósítjuk, és mérsékelt lángon megsütjük rajta a csirkecsíkokat (ezt a műveletet lehet felezni, tehát fél adag „zsiradékra” fél adag csirke, ezt két adagban megsütve). 

A csirkére ráöntjük a mogyorós szószt, és az ételt nagy lángon, egészen rövid idő alatt összemelegítjük. Tálalás előtt rászórjuk az apróra vágott korianderzöldet. 
Rizzsel, rizstésztával, vagy bármilyen ázsiai tésztával lehet fogyasztani. 
Minden hozzávaló könnyen beszerezhető az ázsiaiban a Vásárcsarnok mellett. Hmmm, szuper finom kaja! 

A narancsos gyömbéres torta később mutatkozik be… 

Hétvégén pedig egy újabb kísérlet, szemtelenül fiatal barátnőmnek lesz szülinapja. Lehet összedobok vmit ;)

Nincsenek megjegyzések: