elzászi almatorta

fotó: Livi, torta: Marcsella 

Szerencsére eddig megúsztam a téli lustaságot, nem zavart a sötétség, a hideg, a szürkeség. Még futni is volt kedvem a sötét mínuszokban egyedül a pályán. Azonban mai nappal utolért a vágyakozás, hogy terveim ellenére a kanapén összekuporodva teát szürcsöljek, és közben süti recepteken nyammogjak. 

S ha már szabaddá tettem magam estére, akkor ideje megosztani egy kedvenc sütimet, amit karácsonykor sütöttem utoljára. A pénteki csodámat kicsit későbbre tervezem, előzze azt meg néhány ”kímélőbb”, ”egyszerűbb” desszert, mint amilyen az édes, omlós tésztás elzászi almatorta ”könnyű” crème pâtissière-el. 

Francia rajongásom a tavalyi párizsi kirándulás és Julia Child-al való megismerkedésem után lett úrrá rajtam, így beszereztem egy francia szakácskönyvet, amiből a receptet választottam. Először egy rendkívül fontos alkalomra készítettem, egy barátnőm születésnapjára, amit ráadásul egy francia hangulatú házibuli keretében ünnepeltünk meg. Majd a második alkalom sem volt kevésbé fontos, mivel azt a vőlegényemnek sütöttem. Hosszú távollét után töltöttük együtt a karácsonyi ünnepeket, és nosztalgiából ellátogattuk a kedvenc éttermünkbe is, a Gerlóczy-ba. Ez az étterem a sokadik szerelmem, soha nem csalódtam, inkább mindig könnyekig hatódtam a tökéletes hangulattól, felszolgálástól és legfőképp az ízektől. Ekkor is így éreztem egészen a desszertig, ami egy soványka, aszott, semmilyen kis almatorta szeletecske volt, ami iszonyú csalódásként ért. Az ujjaimat vágnám le szívem szerint, sem mint ilyen csúnyát írjak, de hát ez az igazság. Ekkor felcsattanva döntöttem el, hogy megsütöm az én drága vőlegényemnek ezt a tortát, a számomra tökéleteset… 

Elzászi almatorta 

Tésztához: 
340 g finomliszt 
kis csipet só 
150 g sótlan vaj 
90 g porcukor 
2 tojás, felverve 

Crème pâtissière 
(Csak most tűnt fel, hogy a recept szerint ennek az adagnak csak a felére van szükség, én pedig eddig bele tettem mindet, és belefért, és nem volt sok, és legalább maradt a tálban nyalnivaló :), úgyhogy mindenki döntsön saját belátása szerint, de jó tudni, isteni a krém, kárba biztosan nem megy! Ha mégis az egész adag mellett döntünk, és megmarad, fóliával letakarva két napig eláll a hűtőben.) 
6 tojássárgája 
125 g finom kristálycukor 
30 g kukoricaliszt (kukoricakeményítő) 
10 g finomliszt 
560 ml tej 
1 vaníliarúd 
15 g vaj 

4 alma 
80 g sárgabarack dzsem 

A tésztához a lisztet és a sót összeszitáljuk. A vajat ujjainkkal puhára csipkedjük. Hozzá adjuk a cukrot, és jól összedolgozzuk, majd a tojást is, majd apránként a lisztet. Durva tésztává gyúrjuk. Gyúrjuk, kinyújtjuk, gyúrjuk, kinyújtjuk, míg sima tésztává nem válik. Azt golyóvá formáljuk, és fóliába csavarva a hűtőbe tesszük legalább egy órára. Addig akár összeállíthatjuk a krémet. Nagyon fontos, hogy a tészta hideg legyen, mert így lesz omlós. Igaz, nehéz szépen kinyújtani, mert repedezik, de egyszer nem vettem ezt komolyan, s ugyan pillanatok alatt tökéletesre nyújtottam, de nem volt igazi a tészta. Így hát megéri a fáradozást. 
A krémhez a tojássárgáját világosra, krémesre keverjük a cukor felével. Beleszitáljuk a kukoricakeményítőt és lisztet, jól összedolgozzuk. 
A tejet a maradék cukorral és vaníliarúddal (a közepén széthasítva, de a végén nem elvágva, csak hogy szétnyíljon) összeforraljuk egy lábasban. Amint felforrt, leszűrhetjük, Én csak a vaníliát szoktam kivenni, és annak belsejét visszakaparom. Ebbe a keverékbe öntjük a tojásos masszát, és folyamatos keverés mellett felforraljuk. Eleinte csomós lesz, de el tudjuk szépen keverni. Két percig forraljuk, majd belekeverjük a vajat. Félre tesszük hűlni. 
Ezután egy kissé lisztes felületen a tésztát akkora kör alakúra nyújtjuk, ami belefér egy 23 cm-es fodros szélű tortaformába. Ha nagyon lelóg a tészta a forma szélén, vághatunk le belőle és visszahajtogathatjuk. Tegyük vissza a hűtőbe 20 percre. Ez idő alatt folytatjuk a munkát pl az almák előkészítésével, és előmelegítjük a sütőt 180 °C-ra, gázsütőnél 4-es fokozatra. 
A megfelelő időben zsírpapírt, vagy sütőpapírt (akár alufóliát) borítunk a tésztára, és sütőnehezéket teszünk rá. Én száraz babbal szoktam megszórni. Így, ún. vaksütéssel 10 percig sütjük, majd levesszük a nehezéket és a papírt, és további 3-5 percre visszatesszük a sütőbe, amíg átsül, és a színe még világos. 
A tésztát megtöltjük a krémmel (felével, vagy amennyihez kedvünk van, de erre jön még az alma), a meghámozott, kimagozott, vékonyra szeletelt almát elrendezzük a tészta tetején. Én a félkör alakú szeleteket körkörösen szoktam elhelyezni. Majd 20-25 percre visszatesszük a sütőbe, amíg az almák aranyszínűre pirulnak és a tészta is átsült. Hagyjuk kihűlni, majd az almák tetejét kenjük meg a dzsem és egy evőkanál víz keverékével. A dzsemhez tegyük a vizet, olvasszuk fel, szűrjük le, és ecsettel kenjük el az almákon, hogy szép csillogós legyen a torta. 

A Gerlóczy iránt továbbra is rendületlen a szerelmem!


Recept: Egy falat Franciaország c. könyvből

Nincsenek megjegyzések: