isten adta testű cukorzabálóknak

kép
Próbálom a koncepciót kitalálni. 
A vezényszavak megfogalmazódtak már, de keresem az utam. Napról napra mást feltételezek arról, hogy mi érdekelheti az embereket. Egyszerre szeretnék szólni profikhoz, hogy értsenek engem, a magamfajtákat. 
Szólni akarok az amatőrökhöz, hogy legyen hitük, erejük. 
Szólni akarok a semmittevőkhöz, hogy tegyenek a ”túlélésükért”. Szólni akarok mindenkihez… 



Hetek óta halogatom, hogy olyan témákról írjak, mint jóga, táplálkozás, életmód, betegség, egészség, gyógyászat, de nem sikerült kitalálnom, hogyan tegyem ezt. 


Ma így írok... Napló. Intim. Őszinte.

én
 Nem vagyok képes felidézni az életemből olyan időszakot, mikor elégedett lettem volna a külsőmmel. Már egészen kis koromban frusztrált, különösen, mert úszó iskolába jártam, így rendszeresen kellett megjelennem felfedve hurkáim a nyilvánosság előtt. 
Tini koromban enyhített ezen az első szerelem, mely kitartóan lángolt főiskoláig. Ekkor is iszonyú kövérnek éreztem magam, állítom ezt túlzás nélkül egészséges önkritikával. 
Nem tettem ellene, mégis csinos lettem úgy 20 évesen, vagyis vékony. Majd innentől nagyjából 10 kiló, néha több szaladgált fel s le, akár pár hónap leforgása alatt, sanyargatva testem és lelkem, előfutáraként komolyabb problémáknak. 

Évek teltek el, míg egy nap nem tudtam haza menni a munkából. Akkoriban a ”Moszkva” téren másztam napi szinten a várbuszokhoz vezető lépcsősort, melyet aznap négykézláb tettem meg, az ágyamig bírtam elkúszni, s onnantól egy hétig nem mozdultam, mert a legminimálisabb mozdulatot is gyilkosnak éreztem. A gerincem fájt, minden előzmény nélkül terített le… orvosok, módszerek, gyógytorna, kezelések, majd megismerkedtem a manuálterápiával. Hasonló a csontkovácsoláshoz, csak annál kíméletesebb, nem ráncigálva tesz helyre, hanem óvatosan, a kezelő és beteg együttműködésével, légzéssel segítve kezeli a támasztó- és mozgatórendszer sérüléseit, elváltozásait. 
Házi feladatként naponta többször kellett végeznem háterősítő gyakorlatokat, ezzel kezdtem el ismerkedni a sporttal, párhuzamosan változott életmódom, táplálkozási szokásaim. 

A gerinc problémák miatt nem végezhettem megerőltető sportot, nagyjából csak az uncsi tornák jöhettek szóba, de megismerkedtem a pilatessel is. Olyan komplex mozgásforma, amelyben nagy hangsúlyt kapnak a gerincstabilizáló izmok, illetve a speciális légzéstechnika, ötvözve a "nyugati" világ anatómiai ismereteit a "keleti" mozgáskultúra egyes eszközeivel. Hihetetlen és gyors fejlődésen mentem keresztül. Hamar vágtam bele ezután a legkülönbözőbb csoportos fitnesz órákba, és a testem alakult. 

kép
Majd a jógát próbáltam ki, s sokadik nekifutásra a Mandala Jógaközpont vált ”otthonommá”. A gerincbántalmaimnak ekkorra már nyoma sem volt, de az alkatom nem mutatta a mozgás miatt remélt eredményt, a szigorú diéta ellenére sem. 

Ez után jött a spinning, és a hajlandóság egyéb szabadidős és fitnesz mozgásformák kipróbálására. Majd nagyjából 2010 év vége óta rendszeresen és változatosan sportolok. 

A kemény munkát innen számolom. Szigorú diéta, heti 3-4, néha több brutál edzés. Eredmény: kilóim gyarapodása, minden korábbinál hatalmasabb test. Ennek ellenére a vázizomzatom és állóképességem nőtt, iszonyúan élveztem az edzéseket, amelyhez személyi edző segítségét is kértem. Annyira elkeseredtem, hogy társaságba sem jártam már, nem volt kedvem felöltözni, mert minden szorított, mindenből kifolytam, ocsmánynak láttam magam, és szégyelltem a külsőm.
kép
Másokkal való közös étkezések során az Én menüm pl. párolt husi minimum kétféle zöldséggel, megfelelő mennyiségű és minőségű szénhidráttal. Sovány, isten adta testű cukorzabáló partnereim tányérjai szénhidráttól duzzadnak, aminek látványától is az egekben az inzulinom. Azt gondolják, megtehetik, mert soványak. Szívesen elkísérném egy testösszetétel vizsgálatra őket, aminek eredménye nagyjából annyira vágná padlóra őket, mint engem vágna egy hasonló menü elfogyasztása. 
Én rendszeresen sportolok, míg cukorzabáló társaim hivatkozva vékony testalkatukra nem mozdulnak meg. Minek? Közben tökre elégedettek magukkal, hiszen vékony a testük, és fogalmuk sincs arról, hogy mozgásszegény életmódjukkal, a rengeteg szénhidráttal épp öngyilkosságot követnek el. Nincs összefüggés a csinos alkat és egészséges test közt, nem következik egyik a másikból, és ezt olyan sokan nem tudják. 

Abban is biztos vagyok, hogy isten adta testű cukorzabáló és sokak fejében meg sem fordul, hogy a külső valamilyen betegség miatt adott, vagy ami még rosszabb, maguk a szenvedő társaim nem tudják, hogy komoly betegség áll a háttérben, mely nem is elsősorban a megjelenés, hanem az egészség miatt fontos.

unokaöcsém ilyen szépnek lát
Nálam is derült fény néhány hormonproblémára: inzulinreziszetncia és agyalapi mirigy daganat alakult ki. 

Az inzulin érzékenység csökkenését nevezzük inzulin rezisztenciának. Ha eszünk, a szénhidrátok vércukorként kerülnek a vérkeringésbe. A vércukorszint emelkedik, így a hasnyálmirigy többlet-inzulint küld a vérbe, ami aztán segít a cukrot elraktározni az izom- és zsírsejtekben. Ha a ”fogadó” helyek (a receptorok) rosszak, és nem ismerik fel az inzulint, nem csökken le a vércukorszint, erre a szervezet több inzulint termel.. Eközben a sok inzulin hizlal, és az étvágyat is fokozza. A megnőtt inzulinmennyiség vércukor-szabályozó hatása is kevesebbnek bizonyul, ami további inzulin-túltermeléshez vezet. 

Az agyalapi mirigy a szervezet egész hormonháztartását irányítja. A hipofízis adenomái (daganat) hormonális rendellenességeket hoznak létre. A daganatok az esetek döntő többségében jóindulatúak, nálam a Prolaktin nevü hormon túltermelése miatt alakult ki, mely a leggyakoribb hipofízis daganat. Tünetei: hízás, stressz, fejfájás, stb. 

Ennek ellenére kínlódom magamról a kilókat, tavaly november óta sikerül, remélhetőleg nem egy újabb hormonbetegség következményeként. 

Minden erőmmel és minden szabadidőmet kihasználva sportolok, tudatosan táplálkozom. Célom nem kizárólag az áhított alak elérése, hanem boldog, kiegyensúlyozott hétköznapokat élni egészségesen. Persze bűnbeesés előfordul, mostanában elég sokszor sajnos, amik másoknál nem jelentenek feltétlenül extra kilókat, nálam viszont egy hosszas nyálcsorgatás után elmajszolt tortaszeletecske is ”súlyos” következményekkel jár. Nem segít az sem, hogy kedves foglalatosságom a sütés.


Szolgáljanak fenti sorok példaként és intésként, előremutatva a későbbiekben boncolgatni kívánt témákat. Az Én utam ez. Rögös, de azért élvezem. Néha kesergek, de szeretem, hogy képes vagyok tenni. Most már nem csak magamért, hanem másokért, pl. az isten adta testű cukorzabálókért.

Nincsenek megjegyzések: