édes délután


Tavaly, egy késő nyári napsütötte szombat délutánon, mikor semmilyen porcikám nem kívánta már az égető és vakító napsugarak kellemetlenkedését, a lakás kevésbé hűs falain belül mi lehetett volna hangulatosabb programválasztás, mint a nővéremmel tölteni.


Akkor már rajongásig imádtam a Julia Child életét feldolgozó Julie & Julia - Két nő, egy recept című filmet, amit ekkor körülbelül tizedjére terveztem megnézni, kettesben, csajos időtöltésként.

Amikor először néztem volna meg ezt a kis limonádé filmet, pár perc után ingerülten kapcsoltam ki, szörnyen idegesített a Julia-t alakító Merly Streep hanghordozása, azonban végül csak elcsábított a film párizsi jeleneteivel, és többek közt ebbe a hangba bele is szerettem.

A programhoz természetesen vmi francia finomság is dukál, Én egy desszertre gondoltam. Rengetegszer élveztem már a Gozsdu udvarban a Vian étterem vendégszeretetét és csodás ételeit. Az ő étlapjukon szerepel a francia citromtorta, amelyért teljesen oda vagyok, így gondoltam teszek egy próbát, s elkészítem.

A recept az „Egy falat Franciaország” című szakácskönyvemből való, amelyet megkoronáztam habcsókkal a tetején. Talán épp ennyire is finom, mint egy csók.

Azóta is repertoárom szívlelt darabja, amelyet most egy kedves ismerős kedvéért teszek közzé, s bízom benne, hasonló idilli délutánok kísérője lesz, mint a nővérem, Én és Julia esetében…

Citromtorta


Édes omlós tészta:
340 g liszt
csipet só
150 g sótlan vaj (hidegen)
90 g porcukor
2 tojás felverve

Töltelék:
4 db tojás
2 tojássárgája
250 g cukor
185 ml sűrű főzőtejszín
250 ml citromlé
3 citrom reszelt héja

Habcsókhoz:
3-5 tojás fehérje (ne legyen túl hideg)
1,5- szer annyi cukor, mint a tojásfehérje súlya (pld. 3 tojásnál 4,5 kanál cukor)
1 rúd vanília kikapart belseje
egy csipet só

Először elkészítjük az édes omlós tésztát: a lisztet és a sót egy kupacban a munkalapra öntjük/szitáljuk, fúrunk egy lyukat a közepébe. A vajat a lyukba tesszük és ujjainkkal morzsolgatjuk, majd ha már nagyrészt elmorzsoltuk, hozzáadjuk a porcukrot és a tojást és összekeverjük kézzel. Apránként hozzágyúrjuk a lisztet is, majd addig gyúrjuk, míg durva tésztát nem kapunk. Gombócot formázunk belőle, folpackba csomagoljuk és minimum 1 órára hűtőbe tesszük.

Előmelegítjük a sütőt 190 fokra. A tésztát enyhén lisztezett felületen akkorára nyújtjuk, hogy beterítsen bőven egy 23 cm átmérőjű fodros szélű tortaformát, belehelyezzük a formába, majd hűtőbe tesszük 20 percre.

A töltelékhez habverővel felverjük a tojásokat és a cukrot, majd folyamatos keverés mellett hozzáadjuk a tejszínt, a citromlevet és a citromhéjat.

Ha letelt a húsz perc és a sütő is felmelegedett, a tésztát kivesszük a hűtőből, alaposan megszúrkáljuk villával, vagy sütőpapírt terítünk rá és nehezékként száraz babot, vagy rizst szórunk rá jó bőségesen, majd 10 percig sütjük így vakon. Ha letelt a 10 perc, eltávolítjuk a papírt és a babot/rizst, és még 3-5 percig sütjük, amíg a tészta átsül, de még nem kezd barnulni.

A sütő hőmérsékletet lecsökkentjük 150 fokra, a tortaformát egy tepsire/sütőlemezre helyezzük, óvatosan a tortaformába öntjük a tölteléket. 35-40 percig sütjük, hogy a töltelék megszilárduljon, majd hagyjuk teljesen kihűlni.


Ha szeretnénk habcsókkal díszíteni, a tojások fehérjét gépi habverővel keverjük, és kis adagokban, apránként adagoljuk hozzá a cukrot. Közben a vanília esszenciát és a csipet sót is beletesszük. Amikor a hab fényes és kemény, habzsákba kanalazzuk, és csókokat nyomunk a tortára, vagy csak spatulával elkenjük, így is lehet hullámokat kreálni.

Ebben az esetben 5-10 perccel vegyük ki hamarabb a tortát, amelyre ha rákerült a krém, és így süljön a maradék időben.
Első próbálkozásom alkalmával a hullámok csúcsait szakácsfáklyával kívántam kiemelni, ami nem lett volna rossz ötlet, csak kissé lángra lobbant.

Tölts el egy szép délutánt, érezd magad Párizsban!

Nincsenek megjegyzések: